Pakkanen
Nyt kun pakkanen on saapunut aattelin hiukan avata meidän talvi varustusta. Kokemusta löytyy monen eri hintaluokan kamppeista useammalta talvelta. Tänä talvena mennään yhdistellen kalliimpia merkkejä ja hyväksi koettuja halvempia.
Hinta ei aina tuo sitä onnea, kuitenkin jos haluaa että vaatteet siirtyy seuraavallekin kalliimpien varusteiden materiaalit yleensä parhaiten kestää lapselta toiselle. Tokmannin halppis haalarit on koettu ihan hyviksi yhden talven kamppeiksi. Eihän ne ominaisuuksiltaan vastaa 100e alkavia mut perus rymy/päiväkoti käytössä ihan kätevät kun ei tarvitse sääliä.
Kalliimpia on meillä ollut Reima, didrikson, sorel, nahkatuotteita eri suomalaisilta valmistajilta ja sit muutamia gugguu yms muita tähän kategoriaan meneviä asusteita.
Sit ihan perus hm ja muut vaateliike kamppeet. Kestävät kyllä myös käytöstä riippuen yhden tai kaksi talvea. Näissä kuitenkin käytönjälkiä löytyy meillä jo yhden talven jäljiltä sen verran et myydä ei kehtaa.
Se miten vaatteet kestää on toki käytöstä kiinni ja lapsesta. Meillä likat ovat pihalla säässä kuin säässä joka päivä ja ovat melko meneväistä sorttia joten vaatteelta vaaditaan sitä kestävyyttä.
Tän talven settinä toimii veealla 3 kpl toppahaalareita, kaksi Reimaa ja yksi tokmannin. Hanskoina löytyy noin 5kpl. 2kpl nahkaisia, 2kpl tokmannin halppiksia ja sitten lindexin ulkovastesarjan hanskat. Kenkinä kuomat ja tarpeen mukaan kumisaappaat. Useampia villahaalareita, villa sukkia, kaulureita ja lapasia joita käytetään kerrospukeutumiseen. Sit ihan perus pipoja ja muuan karvahattu
Aadalla on haalareina viime talven remun toppahaalari ja tokmannin toppa housu/takki. Kenkinä parit halppikset ja sorel saappaat. Hanskoina löytyy saman verran kuin veealta ja villakamppeet päälle. Karvahattu ja ja pipoja myös useampi kappale. Aada aikalailla päättää itse pukeutumisen suhteen. Aadan kohdalla kengät on se mihin pitää panostaa. Sorelit ovat hyvät pitkän varren, veden pitävyyden ja irroitettavan sisustan ansiosta.
Kelistä riippuen on ihan perus kura vaatetus lisäksi. Nyt joku voi olla hämillään miksi useammat löytyy kaikkea. No itse olen kokenut paremmaksi sen että lapsella on useampia vaihtoehtoja. Osa kamppeista on myös pysyvästi päiväkodilla ja pitää olla se vara kampe mikä pukea jos pesussa tai ei aamun kiireessä löydykään.
Paljon lapsen talvivaatetus näin karkeasti maksaa meillä. No keskimäärin 300-500e per lapsi. Hintaan vaikuttaa se miten paljon investoidaan uutena. Kyllähän se opiskelijan lompakosta on suuri summa. Kuitenkin osaan taktikoida, hyödyntää alennuksia ja kirppiksiä ei pidä unohtaa. Isomman lapsen kohdalla on helpompi ostaa alesta ennakkoon kun lapsen kasvua osaa jo hiukan ennakoida.
Kerrospukeutuminen on meillä todettu erittäin hyväksi ja voin sanoa näin et vaikea löytää hanskoja mitkä - 30 asteen pakkasessa lämpöä pitää puolta tuntia pitempään. Joten silloin villa lapaset teknisten hanskojen tai nahkahanskan kanssa ovat olleet ne missä näpit ei palele. Jos joku nyt tuota pakkaslukemaa ihmettelee niin meillä päin yleensä joka talvi on sellaiset pari viikkoa vähintään tuota luokkaa ja ihmisen pitää kuitenkin elää normaalia arkea silloinkin.
Lunta on myös ollut viimeiset 4 vuotta ihan jätkyttävän paljon ja meillä lapset harvemmin kulkee siellä auratulla pihamaalla joten lumilukot vaatteissa ja pitkät varret kengissä pitää olla.
Kuitenkin tää vaatetus on niin yksilöllinen juttu. Se mikä toimii toisella ei välttämättä sitten yhtään toisella. Kokeilemalla selviää parhaiten mikä on sille omalle se paras

Kommentit
Lähetä kommentti